Wat hebben alle succesvolle mensen van deze en de vorige eeuw gemeen? Ze hebben allemaal dingen gedaan die voorbij gingen aan de status quo. Dingen anders gedaan en vooral gedaan wat zij leuk vonden, niet wat van hen verwacht werd. “Fuck it”-momenten gehad en hun eigen weg gevolgd. Hard gewerkt en 100% procent vertrouwen gehad in zichzelf.

Ons wordt geleerd dat we vooral moeten uitzoeken wat mensen vóór ons hebben gedaan, van hen leren en doen wat zij doen. Maar hoe zou deze wereld eruit hebben gezien als Thomas Edison, Henry Ford, Steve Jobs, Elon Musk of Richard Branson niet hun eigen weg hadden gevonden en onze wereld hadden veranderd? We zijn tegenwoordig gewend om maar mee te gaan met de dagelijkse sleur en ons af te laten leiden door een stormvloed aan nieuws, sociale media en entertainment industrie. Maar om vrij te zijn in jouw eigen manier van doen en denken, zul je anders moeten denken.

Dit bovenstaand verhaal heb ik niet verzonnen. Het is mijn interpretatie van het gedachtengoed van Apple. “Think Different”. Dit was een hele bekende campagne van Apple en verwoorde heel goed het imago dat ze wilden uitstralen. Maar ik vind ’t ook gewoon een hele goede reclame-campagne. Voel mezelf ook wel ’n beetje een misfit en heb ’n hekel aan de status quo. Fuck it. Ik ga ’t ook anders aanpakken!

“Here’s to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes… the ones who see things differently — they’re not fond of rules… You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them, but the only thing you can’t do is ignore them because they change things… they push the human race forward, and while some may see them as the crazy ones, we see genius, because the ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.”

— Steve Jobs, 1997